Onze klant VHM, specialist in motor race onderdelen, heeft een gloednieuwe webshop met uitgebreide functionaliteit. Er is ook een webservice koppeling via het ERP-systeem AGP gemaakt waarmee de gegevens altijd up-to-date zijn. En met de speciale part finder configurator kunnen de klanten snel de juiste onderdelen voor hun motor vinden.
VHM is specialist in tweetakt motoronderdelen. Met een passie voor racing maken en leveren ze onderdelen voor onder andere motorcross, karting en wegrace. Naast het uitgebreide standaard assortiment maken ze ook artikelen op maat. Onlangs heeft VHM met behulp van Guidance en de Stentor software hun eerste webshop gerealiseerd, met daarin een aantal bijzondere features.
VHM werkt met het ERP-systeem AGP. Hierin staat artikelinformatie; van de voorraad tot klantspecifieke prijzen en klantspecifieke producten. Deze informatie wordt allemaal getoond op de webshop via webservices: een uitwisseling van gegevens via standaard protocollen, oftewel een automatische koppeling tussen het ERP-systeem AGP en de webshop. Via deze webservices wordt informatie realtime opgehaald uit AGP en worden bestellingen direct in AGP gezet.
De voorraad wordt vóór inlog via webservices elke 4 uur geüpdatet. Zodra een klant overgaat tot bestellen vindt er tijdens de checkout nog een extra check plaats waarbij de voorraad via webservices live wordt gecontroleerd
Veel klanten hebben klantspecifieke artikelen die via het ERP-systeem AGP op de website worden getoond. Na inlog ziet de klant naast het algemene assortiment ook zijn persoonlijke (vaak compleet custom) artikelen in de webshop. Klanten kunnen deze artikelen nu gewoon online bestellen in plaats van telefonisch, wat voorheen het geval was.
Ook de prijzen kunnen per klant verschillen. Voor verschillende klanten zijn er artikelen waarbij een speciale korting geldt. Deze data staat allemaal in AGP, en wordt met behulp van de webservice koppeling bij de artikelen van de klant getoond nadat hij is ingelogd op zijn unieke account.
Met behulp van webservices gaat ook het verwerken van de orders een stuk sneller. "Het grote voordeel voor ons is dat de order verwerking nu veel sneller verloopt." Vertelt Chantal. "De order wordt automatisch ingeschoten in ons ERP systeem en wij hoeven deze alleen nog maar te controleren, in te pakken en op te sturen."
Voorheen moest VHM alle artikelen handmatig opzoeken en invoeren, de klant informeren over de prijs, zelf de verzendkosten berekenen en de betaling regelen. "Dit verloopt nu geheel via de webshop." Aldus Chantal. "Hierdoor hebben we meer tijd over voor andere zaken, zoals de ontwikkeling van onze producten!"
De belangrijkste functionaliteit op de webshop is voor VHM de speciale part finder. Om het gewenste onderdeel te zoeken is voor de part finder de motor het uitgangspunt. Gebruikers selecteren de toepassing, het merk, het model en het bouwjaar. Hierna worden alle beschikbare artikelen voor deze motor getoond, en kunnen klanten snel de benodigde producten bestellen.
De informatie voor de part finder is ingevoerd in Catalogger PIM, waarna er een koppeling met de part finder is gemaakt. “Het vergaren van alle data hiervoor was een aardige klus, maar het resultaat is het allemaal waard.” Vertelt Chantal van VHM. “Onze klanten reageren er ontzettend enthousiast op. De part finder is zó compleet, dat we hem intern ook gebruiken! Waar het ERP-systeem het soms moeilijk maakt het juiste product te vinden, is dat met de part finder binnen enkele klikken gebeurd.”
De part finder staat op de website bovenaan de assortimentspagina’s, maar aan de linkerzijde staan nog veel meer opties: de algemene filternavigatie voor de producten. Waar de part finder soms nog met meer dan 100 verschillende resultaten kan eindigen per type motorvoertuig, bieden de algemene productfilters de mogelijkheid om dit nog meer te verfijnen. Hier kan bijvoorbeeld op categorie worden geselecteerd, of op het soort artikel of merk.
Naast de webservices en de part finder heeft VHM ook veel aandacht besteed aan het toevoegen van e-commerce features.
De bezorgkosten kunnen per bestelling verschillen, afhankelijk van het totale gewicht van de bestelde producten. Per bestelling wordt eerst automatisch het complete gewicht berekend, waarna dit wordt verzonden naar de UPS API. De API zoekt de juiste prijs bij het gewicht, en stuurt dit terug naar de website. Dit gebeurt in enkele seconden, zodat de klant direct weet wat de bezorgkosten gaan worden.
Wanneer een deel van de bestelling niet op voorraad is krijgt de klant tijdens de check-out 2 keuzes: Wachten tot alles op voorraad is en in één keer versturen, of de bestelling in 2 delen laten versturen.
De zoekbalk is uitgebreid met 3 verschillende opties. Zodra er een woord of een letter wordt ingevoerd verschijnt een dropdown met woordsuggesties, productsuggesties (inclusief bestelknop) en suggesties van (nieuws)pagina’s waar het woord in voor komt.
De webshop is in het Engels opgezet, maar met het oog op niet-Engelstalige klanten heeft VHM voor de belangrijkste producten in Stentor synoniemen aangemaakt. Als de klant het product in bijvoorbeeld het Italiaans intypt herkent Stentor het woord en wordt direct in de suggesties het juiste product getoond.
De klanten van VHM zijn super enthousiast over de nieuwe webshop, vertelt Chantal: “Direct nadat we een email hadden verstuurd om de nieuwe webshop aan te kondigen kregen we al positieve reacties.” De klanten vinden de webshop er mooi en overzichtelijk uitzien, en zijn blij met de snelheid waarmee ze het juiste product kunnen vinden.
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.