Coolmark werkt al jaren samen met Guidance op het gebied van e-commerce. Recentelijk hebben we de webshop voorzien van een nieuwe branding en hebben we een tool ontwikkeld waarmee Coolmark klanten gemakkelijk onderdelen kunnen zoeken en bestellen.
Coolmark is een totaalleverancier in airconditioning, warmtepompen en koudetechniek
Coolmark onderscheidt zich met hun website door naast het uitgebreide productassortiment de focus te leggen op alle service die Coolmark biedt. “We zijn een technische groothandel, maar eigenlijk zijn we veel meer dan alleen een groothandel”. Vertelt Sander, hoofd marketing bij Coolmark. “We hebben de focus vooral liggen op kennisoverdracht. Zo geven we trainingen aan installateurs en hebben we een technisch service team dat te allen tijde op locatie kan komen assisteren bij een installatie. Kortom, we willen onze klanten van A tot Z ontzorgen.”
Dat Coolmark meer dan een groothandel is, dat wordt ook duidelijk in de nieuwe branding die ze hebben laten ontwikkelen. Guidance heeft deze vervolgens doorgevoerd in de website. “We willen een duidelijk verhaal vertellen aan onze bezoekers.” Aldus Sander. “Het is niet meer genoeg om te schrijven dat je de beste bent, je moet het gevoel ook kunnen overdragen. Een sterke branding en dus een sterk merkverhaal is essentieel voor onze marketingstrategie. De branding is dan ook niet alleen bedoeld voor de website, we voeren ook campagnes op LinkedIn, offline en via onze papieren catalogus.”
Voor Coolmark heeft Guidance een unieke tool gemaakt waarmee eenvoudig losse onderdelen besteld kunnen worden. De tool zorgt daarbij voor veel gemak bij de klant én veel tijdwinst voor de Coolmark medewerkers. Sander vertelt waarom: “Na een installatie kan er natuurlijk een keer een onderdeel kapot gaan of storing ontstaan. Voorheen moest de afdeling binnendienst handmatig uitpluizen en opzoeken welk onderdeel de klant nodig had, wat behoorlijk veel tijd kostte. We vonden dat dat veel makkelijker moest kunnen, en zo is het idee voor de tool tot stand gekomen.”
De onderdelen tool werkt eenvoudig; eerst wordt het merk geselecteerd, vervolgens de serie en het producttype. Daarna verschijnt direct een technische tekening waarbij de nummers op de tekening corresponderen met de besteltabel. Ingelogde gebruikers kunnen vanuit de tabel direct het juiste onderdeel in de winkelwagen plaatsen. Het komt natuurlijk niet als een verrassing als we vertellen dat de tool door klanten (en intern) zeer enthousiast is ontvangen. En de automatisering stopt hier niet; de onderdelen worden in het magazijn geautomatiseerd verzameld.
In de B2B wereld – en dan vooral de technische sector – zijn er nog veel klanten die graag telefonisch of via email bestellen. Maar nu er steeds meer jonge mensen bijkomen vindt er een kentering naar online plaats. De webshop heeft natuurlijk veel voordelen. Om er een aantal te noemen: de onderdelen tool, prijzen en voorraadinformatie zijn direct zichtbaar (en up-to-date), en de bestelgeschiedenis is makkelijk in te zien vanuit het gebruikersaccount. “We zien dat de aantrekkingskracht van de webshop steeds groter wordt.” zegt Sander. “Een paar jaar geleden kwam een paar procent van alle bestellingen vanuit de webshop, inmiddels gaat dit al richting de tientallen procenten. Omdat we met de website blijven innoveren verwachten we dat deze trend de komende jaren alleen maar doorzet.”
De gehele Coolmark website/shop is gemaak met de weboplossing Stentor. De homepage is opgezet met behulp van onze webeditor.
Heeft u een vraag of wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? U kunt het formulier vrijblijvend invullen of direct contact opnemen met onze specialisten via telefoonnummer 010 264 23 23
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.