De homepage is één van de belangrijkste pagina’s van een website of webshop. Een onduidelijke, niet aansprekende, te drukke of juist een te beperkte homepage kan er voor zorgen dat uw bezoekers al direct afhaken. Hoe zorgt u nou dat deze bezoekers blijven plakken én doorklikken naar een volgende pagina? In dit artikel zetten we tips voor een sterkere homepage op een rij.
Het is ontzettend simpel: is het uw bezoeker niet direct duidelijk wat u aanbiedt, dan zal hij niet lang blijven hangen om dit op zijn gemak uit te zoeken. Hét codewoord voor een sterke homepage is dan ook duidelijkheid.
De USP’s (unique selling points) zijn een handige manier om meer over uw services en werkwijze te vertellen. Werkt u bijvoorbeeld voornamelijk met scherpe prijzen en aanbiedingen of gaat het juist om maatwerk? Met de USP’s maakt u aan de hand van een korte opsomming direct veel over het bedrijf duidelijk zonder dat de bezoeker een lap tekst moet doorspitten.
In plaats van tekstueel verduidelijken kunt u natuurlijk ook met afbeeldingen al heel veel laten zien over uw bedrijf, producten en diensten. Bijkomend voordeel is dat afbeeldingen ook direct bijdragen aan de uitstraling van de website.
Zorg ervoor dat u direct duidelijkheid schept, maar pas op dat u niet te veel informatie tegelijkertijd laat zien. De truc is om met een zo rustig mogelijke pagina layout zo duidelijk mogelijk te communiceren. Voor de inhoudelijke teksten en uitgebreidere informatie is er onder de bovengenoemde items genoeg plek. Er zit geen limiet aan de hoogte van de homepage en de tijd dat bezoekers liever niet te veel wilden scrollen is ver voorbij.
Als het goed is weet de klant na tip 1 nu direct wat hij kan verwachten. Maar welke producten worden er exact verkocht? En aan welke doelgroepen levert u? Daar kunt u nu dieper op in gaan. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling om uw bezoekers met de gegeven informatie vanaf de homepage te laten doorklikken naar een volgende pagina.
Waarschijnlijk heeft u in uw hoofdmenu al een overzicht van de productcategorieën staan, toch is het een waardevolle toevoeging om deze op de homepage nogmaals te herhalen. Op de homepage heeft u namelijk ongelimiteerde ruimte! Naast tekst kunnen hier bijvoorbeeld ook afbeeldingen worden geplaatst en/of een klein stukje uitleg over de categorie. Een mooi vormgegeven overzicht hiervan dient als een sterke call to action; bezoekers reageren namelijk vooral (bewust of onbewust) op afbeeldingen.
Geef de bezoeker alvast een preview van uw assortiment met een sectie gevuld met artikelen. Denk bijvoorbeeld aan artikelen die nieuw in het assortiment zijn, speciale actie artikelen, meest verkochte artikelen of populaire artikelen. Toon bij de artikelen liefst ook direct de prijs en een opvallende winkelwagen button om de bezoeker aan te sporen tot klikken.
Verkoopt u verschillende merken, laat deze dan duidelijk naar voren komen op de homepage. Dit is het handigst in de vorm van merklogo’s. Zorg ervoor (en laat zien) dat deze logo’s aanklikbaar zijn om de bezoeker zo direct naar dit assortimentsdeel te sturen.
Geef uw bezoekers ook inzicht in de service van uw bedrijf door te vertellen over de verschillende projecten die u heeft uitgevoerd. Plaats op de homepage een teaser van een bepaald project, met een lees meer knop die bijvoorbeeld naar een nieuwsbericht of speciale projectenpagina verwijst.
In tip 1 adviseerden we om de informatie zo beknopt mogelijk te houden, maar voor meer bedrijfsinformatie is er op de homepage gewoon plek. Voor de zoekmachine optimalisatie is deze extra content ook waardevol. Zorg bij de tekst voor een call to action zoals een ‘lees meer’ of ‘bekijk assortiment’ knop.
Een sterke homepage staat of valt met de opzet van de verschillende (bovengenoemde) elementen en de layout indeling.
Waar het vroeger gebruikelijk was om zoveel mogelijk informatie dicht bij elkaar te plaatsen zodat deze ‘above the fold’ bleef (boven het punt van scrollen), geven bezoekers tegenwoordig juist de voorkeur aan een website waarin de informatie ruimer is opgezet. Een ruimere opzet is rustiger voor het oog en ook nog eens overzichtelijker.
Kies er bijvoorbeeld voor om in stroken te werken zodat er een duidelijke structuur in layout ontstaat, en zet elementen niet te dicht op elkaar. Meer ruimte geeft meer overzicht.
Er ontstaan intern vaak een hoop ideeën over wat er allemaal op de homepage moet verschijnen, maar om dit allemaal zomaar te plaatsen is niet slim. Neem een stapje terug en brainstorm over de beste manier om de bezoeker door de homepage te leiden. Wat is voor de bezoeker het belangrijkste en wat kan even een paar seconden wachten of mag wat minder groot in beeld?
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Maandelijks waardevolle inspiratie, tips en updates op het gebied van B2B e-commerce en databeheer in je inbox?
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.