Is jouw webshop al gebruiksvriendelijk genoeg, of valt er nog wat te verbeteren? Bekijk onze 8 tips en ontdek of je ze allemaal al af kunt vinken. Zo niet, dan kun je met de meeste tips direct en concreet zelf aan de slag.
Allereerst nog even een reminder waar je het allemaal voor doet. Heb je je webshop qua gebruiksvriendelijkheid op orde, dan zijn dit je voordelen.
Er is niets gebruiksvriendelijker dan goede en relevante informatie beschikbaar hebben. Hoe meer informatie er online beschikbaar is, hoe sneller en beter jouw klant geholpen is. Dit is voor B2C en B2B even belangrijk.
Uitgebreide artikeleigenschappen zijn een must, maar ook downloads (zoals pdf’s met handleidingen) of zelfs instructievideo’s helpen je klant om jouw producten en diensten beter te begrijpen.
Voor producten die wat meer toelichting vereisen is ook een FAQ (Frequently Asked Questions) sectie onmisbaar. En ook een algemene FAQ met onder andere informatie over je bedrijf, de levertijden en retourregeling is voor je klant erg prettig. Verwijs zo veel mogelijk naar je FAQ’s, want niet iedereen gaat hier bewust naar op zoek.
Voor veel branches zijn inspiratie artikelen ook een mooie manier van informatie geven. Voor bijvoorbeeld de horeca branche kun je denken aan recepten en ideeën hoe je verschillende producten en ingrediënten kunt combineren. De kampeerbranche kan leuke inspiratieartikelen maken hoe je de artikelen (stoelen, kookgerei) in de praktijk gebruikt of wat de laatste kampeertrends zijn, en voor de verlichting branche kunnen (foto’s van) opgeleverde projecten een bron van inspiratie vormen voor de klant.
Bij uitgebreide productassortimenten is het ook erg belangrijk dat je gemakkelijk en eenvoudig door het assortiment kan zoeken. Door gebruik te maken van handige filters (op kenmerken) en een zoekbalk (inclusief uitklapper met suggesties) kunnen je klanten snel en doelgericht vinden wat ze zoeken.
Een heldere navigatiestructuur vormt de basis van je webshop. Een overzichtelijke menu indeling, logische categorieën en intuïtieve knoppen maken het gemakkelijk om door de website te navigeren. Een megamenu, waarbij je onder één uitklapper naar alle categorieën kan navigeren speelt hier ook een grote rol in. Op deze manier is voor je klant namelijk in één oogopslag duidelijk hoe het assortiment in elkaar steekt.
Hierboven zie je het megamenu van onze klant Van Walraven.
Met op maat gemaakte selectie tools en onderdelen configurators kun je nog een stapje verder gaan op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Met behulp van deze tools kunnen je klanten binnen enkele klikken complexe producten samenstellen of de juiste onderdelen selecteren. Normaal zou hier de klantenservice aan te pas moeten komen, maar dankzij deze tools kunnen je klanten het helemaal zelf regelen. En ook nog eens 24/7.
Ook via informatieve pagina's en blogs kun je de gebruikerservaring verrijken. Gebruik deze pagina’s en blogs voor bijvoorbeeld het uitleggen van product features, gebruiksscenario's, het delen van branchekennis en (zoals bij nummer 1 ook genoemd) het bieden van inspiratie. Vertel meer over je producten, of laat je klanten aan het woord en laat ze vertellen hoe ze de producten ervaren en gebruiken. Met deze schat aan informatie gaat je klant jouw bedrijf bovendien zien als expert en betrouwbare partner.
Onze klant Viba heeft veel tijd geinvesteerd in het maken van een waardevolle kennisbank vol informatieve artikelen.
Ook veel B2B klanten maken tegenwoordig gebruik van hun mobiele telefoon of tablet voor het plaatsen van bestellingen en het opzoeken van artikelinformatie. Vergeet daarom niet om de ervaring op deze devices ook te optimaliseren. Voor B2C webshops is dit natuurlijk een open deur, maar in de B2B wereld zien we dat de responsive optimalisatie toch nog een stuk minder tijd en aandacht krijgt.
Zorg om te beginnen voor duidelijke en grote knoppen die makkelijk aanklikbaar zijn, maak een logische menustructuur achter het ‘hamburger’ icoon, controleer of de titels en koppen niet uit het scherm lopen, en let op dat je klant niet al te veel hoeft te scrollen om bij de belangrijkste knoppen te komen.
Zorg ervoor dat vragen van je B2B klanten snel en duidelijk worden beantwoord. Denk hierbij aan chatopties/chatbots en een duidelijke FAQ sectie. Overweeg (wanneer je daar de mensen voor hebt) om een whatsapp service toe te voegen waarbij klanten hun vragen kunnen appen, en zorg ook dat de algemene contactgegevens duidelijk in beeld staan voor wanneer je klant er écht niet zelf uitkomt.
Dankzij de chatbot van onze klant Recypack worden hun klanten razendsnel geholpen met hun vraagstuk.
Niets is waardevoller bij het verbeteren van de online gebruiksvriendelijkheid dan de daadwerkelijke feedback van je klant. Wanneer je merkt dat meerdere klanten tegen hetzelfde aanlopen weet je precies waar er nog wat te verbeteren valt en waar je dus gerichte stappen kunt zetten die resultaat gaan opleveren. Het vragen naar feedback en het implementeren van suggesties signaleert bovendien dat je je klant serieus neemt en betrokken bent.
Dat waren ze, onze 8 tips en suggesties! Kun je alle punten helemaal afvinken, of zitten er nog een aantal suggesties bij waarmee je direct aan de slag kunt?
Wil je liever eerst meer inzicht krijgen in hoe bovenstaande tips (en meer) jouw B2B-webshop nóg gebruiksvriendelijker kunnen maken? Neem dan gerust contact op. Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je website.
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.