De kwaliteit van uw beeldmateriaal is essentieel bij het maken van uw catalogus. Hoe zat het ook alweer met kleurprofielen en beeldresolutie? In dit artikel leest u de basics van het verkrijgen en aanleveren van goed beeldmateriaal, aangevuld met voorbeelden van een geslaagd gebruik hiervan.
Hoe zit het ook alweer met de resolutie, het kleurprofiel en de DPI van drukwerk afbeeldingen?
De grootte van digitale afbeelding wordt aangegeven in pixels. Hoe meer pixels uw afbeelding heeft, hoe groter deze geplaatst kan worden in uw catalogus. Afbeeldingen met weinig pixels, zoals bijvoorbeeld slechts 200px bij 200px, zijn niet bruikbaar voor drukwerk tenzij ze maar klein te hoeven worden afgebeeld (denk aan icons of een zij-aanzicht).
Naast de pixels is ook de DPI waarde van de afbeelding belangrijk. DPI staat voor ‘Dots Per Inch’ en geeft het aantal beeldpunten per inch (2,54cm) aan. Meer DPI betekent een scherpere afbeelding. Als uw catalogus beelden bevat met een lagere DPI waarde dan zijn deze kwalitatief minder. Afbeeldingen van internet hebben vaak een waarde van 72DPI waardoor deze niet geschikt zijn voor drukwerk. Om de afbeelding zo scherp mogelijk te kunnen afdrukken (op ware grootte) is voor fotomateriaal een waarde van 300DPI en voor lijntekeningen 600DPI ideaal.
Afbeeldingen zijn (vooral als ze van het web komen) in de meeste gevallen weggeschreven in RGB kleurformaat. Dit formaat wordt gebruikt om de kleuren op te bouwen voor bijvoorbeeld pc schermen, televisies of digitale camera schermen. Om te zorgen dat uw afbeeldingen zo kleurgetrouw mogelijk worden afgedrukt in uw catalogus moeten deze omgezet worden naar CMYK, het kleurprofiel speciaal voor drukwerk.
Bent u groothandel en hebben uw leveranciers kwalitatief goed beeldmateriaal van de producten die u verkoopt? Dan is de eerste stap om te vragen of u deze beelden mag gebruiken. Is dat niet het geval, dan zult u zelf productfoto's moeten gaan maken of laten maken.
Om eenvoudig aan mooi beeldmateriaal te komen kunt u gebruik maken van stockfoto webshops. Er zijn honderden sites waarop mooie sfeerbeelden en productbeelden (met witte achtergrond) te koop zijn in elke prijsklasse. Het nadeel van stockfoto's is dat deze ook zomaar op de website van uw concurrent kunnen verschijnen. Iedereen kan immers hetzelfde beeld kopen en gebruiken. Een aantal stocksites zijn bijvoorbeeld Shutterstock, iStockphoto, Fotolia
We hebben een aantal catalogi op een rij gezet om te laten zien op welke verschillende manieren beeld toegepast kan worden. Zowel productafbeeldingen als sfeerafbeeldingen zijn hierin belangrijk.
1. Jimmy's popcorn
Jimmy's popcorn heeft al zijn beeldmateriaal vrijstaand gemaakt waardoor de producten speels over de tabellijn heen kan vallen en op gekleurde vlakken gebruikt kunnen worden.
2. Victorinox
Victorinox heeft prachtig beeldmateriaal. Om de afbeeldingen zo goed mogelijk naar voren te laten komen hebben ze de rest van de vormgeving rustig gehouden met veel w
3. TreeUP
Waar producten niet de hele pagina vullen maar nog wat ruimte overlaten kunnen deze mooi opgevuld worden met een sfeerbeeld.
4. Collstrop
Niet alleen afbeeldingen kunnen sfeer geven en identiteit uitstralen. Collstrop springt er gelijk uit door het gebruik een vrolijk groen kleurvlak.
5. HEBO kozijnen
HEBO kozijnen heeft prachtige foto's gemaakt van hun showroom waarmee ze, aan het begin van de catalogus in hun voorwoord, gelijk indruk maken.
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.