Vaak wordt de vraag gesteld of het nodig is om naast het ERP-(administratief) systeem ook nog een Product Informatie Management (PIM) systeem in te zetten. Het antwoord op die vraag is voor steeds meer bedrijven een absolute “ja”. Waarom?
De hoeveelheid productinformatie waarover een bedrijf moet beschikken wordt steeds maar groter. Volledige en uitgebreide productinformatie is belangrijk om te kunnen concurreren, met name op het web.
Bezoekers willen immers zoveel mogelijk informatie over een product hebben, tekstueel en visueel, voordat zij gaan bestellen. Slechts een beknopte omschrijving en prijs is niet meer voldoende om een klant goed te informeren en zijn vertrouwen in het product te winnen. Daarnaast wordt een product op het web sneller en beter gevonden als er een uitgebreide omschrijving beschikbaar is.
Bedrijven hebben allemaal een ERP-systeem zoals SAP, Exact, Afas, Microsoft Dynamics of Unit4. Hierin worden de administratieve- en logistieke gegevens opgeslagen. Bij producten zijn dit bijvoorbeeld de prijzen (klantspecifiek), kortingen, voorraad, algemene artikelomschrijving en EAN.
Een ERP heeft vaak een standaard opzet waarin slechts een beperkt deel van alle productinformatie ingevoerd kan worden. Dit is genoeg voor facturen, pakbonnen en financiële rapportages, maar om de concurrentie te verslaan is er meer nodig.
Conclusie? Wordt alleen een ERP-systeem gebruikt, dan is uw productinformatie waarschijnlijk onvoldoende verrijkt voor marketing- en/of salesdoelen.
Het PIM systeem is een tool waar marketeers hun hart aan kunnen ophalen. In het PIM kan namelijk álle denkbare informatie over de producten of productgroepen worden verzameld. Denk aan afbeeldingen, video’s, marketingteksten, gebruiksaanwijzingen, tips, selling points, talloze specificaties en meerdere beschrijvingen voor gebruik in verschillende uitingen.
Het PIM vormt zo de centrale bron voor alle informatie die nodig is om klanten uitgebreid te informeren over de producten. Naast het verrijken en beheren van de productinformatie biedt een PIM-systeem ook verschillende extra’s:
Er kan in het PIM ook worden gewerkt volgens een standaard classificatiesysteem, zoals ETIM, waarbij producten volgens een gedefinieerde branche standaard in het PIM kunnen worden bekeken. Reeds geclassificeerde informatie die wordt verkregen via datapools zoals 2BA en IceCAT kan ook eenvoudig worden ingelezen.
Door de informatie uit beide systemen (PIM en ERP) te bundelen ontstaat een krachtige combinatie waarmee alle marketing- en saleskanalen efficiënt en optimaal gevoed kunnen worden. Het ERP zorgt onder andere voor de juiste (klant specifieke) prijs- en voorraad gegevens, het PIM levert alle benodigde productinformatie inclusief de gewenste selecties, relaties, talen en meer.
Door de inzet van een PIM naast hun ERP is veel van onze klanten de ideale oplossing. In Catalogger PIM kan álle data worden opgeslagen en worden ingezet voor verschillende doelen. Vanuit Catalogger PIM worden complete websites gevoed, en geheel geautomatiseerd catalogi, prijslijsten of productsheets gegenereerd.
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Maandelijks waardevolle inspiratie, tips en updates op het gebied van B2B e-commerce en databeheer in je inbox?
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.