Hoe maakt u van uw bezoeker een koper? In deel 2 van onze driedelige blogserie over grote assortimenten op het internet behandelen we de conversie in uw webshop.
In uw webshop zijn er meerdere factoren die bijdragen aan de hoeveelheid van uw conversies. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke knoppen om uw klant naar een actie te lokken, goede informatie en omschrijvingen zodat de klant precies weet wat hij kan verwachten van zijn aankoop, en het gevoel van vertrouwen; door bijvoorbeeld uw werknemers te laten zien en transparant te zijn over de levertijd, betaalopties en de wijze van bestellingen plaatsen. Door de factoren die we in dit blogartikel behandelen te optimaliseren zult u een stijgende lijn terugzien in de conversies!
Uw homepage dient als hét startpunt van uw webshop. Veel bezoekers komen hierop binnen of navigeren hierheen zodra ze op zoek gaan naar meer informatie over de shop en uw bedrijf. Om van de bezoeker een koper te maken is het van belang om ze direct goed te informeren, warm te maken voor uw producten, en te begeleiden naar de juiste pagina’s.
De homepage bepaalt of uw bezoeker direct de website verlaat óf juist doorklikt naar uw assortiment. Het is daarom belangrijk om de homepage te optimaliseren tot overzichtelijke, duidelijke pagina die de bezoeker informeert en aanspoort tot actie.
Laat voor een goede, conversie geoptimaliseerde homepage de volgende elementen terugkomen:
Een valkuil op de homepage is het plaatsen van té veel informatie. Het is belangrijk om de pagina niet vol te proppen met alle mogelijkheden; hierdoor worden de écht belangrijke zaken (inclusief de conversiedoelen!) ondergesneeuwd door de rest.
Op de homepage is het vooral van belang om te zorgen dat alle informatie die de bezoeker nodig heeft om een indruk te vormen van uw bedrijf aanwezig is. Daarnaast is het belangrijk om uw bezoekers naar uw assortiment te leiden, bijvoorbeeld met een aantal producten als preview en een knop ‘bekijk assortiment’.
Laat daarom bijvoorbeeld de optie om in te loggen of liever achterwege (deze zijn tenslotte ook in het menu te vinden!) en laat de nieuwsberichten ook niet boven aan de pagina staan. Een beter idee is om deze lager op de pagina te plaatsen, waar ze toch gezien zullen worden.
Buttons en de vormgeving hiervan zijn een cruciaal onderdeel in de shop. De meeste conversiedoelen zitten vaak achter een button verstopt waardoor het belangrijk is om deze flink te laten opvallen.
De knoppen die uw bezoeker omzet tot koper (zoals de ‘bekijk assortiment’ en ‘plaats in winkelwagen’ knoppen) zijn misschien wel de belangrijkste knoppen op uw website. Daarom is het slim om deze extra aandacht te geven. Maak de knoppen wat groter dan de rest en geef de knop een opvallende kleur.
Een conversiedoel kan natuurlijk ook het aanvragen van meer informatie zijn, of het inschrijven voor een evenement. In tegenstelling tot de ‘plaats in winkelwagen’ conversiebutton, die voor zich spreekt, hebben de aanvraag- en inschrijfdoelen wellicht wat meer toelichting nodig. Beperkt u zich hierom bij deze call to actions niet tot de knop, maar kleed hem bijvoorbeeld aan met een introductietekst en een sfeervolle afbeelding; waarmee u de bezoeker ook nog eens beter kunt overtuigen.
Zonder een positieve gebruikerservaring is het niet erg aannemelijk dat uw bezoeker een klant zal worden. Kan hij niet snel vinden wat hij zoekt of zijn uw pagina’s wel erg rommelig/onoverzichtelijk? Dan is de kans groot dat hij het bij uw concurrent zal proberen. Bij de optimalisering van de gebruikerservaring liggen dus erg veel conversie kansen.
De zoekfunctionaliteit is, vooral bij grote assortimenten, erg belangrijk. Zonder deze functie moet uw klant het gehele assortiment doorzoeken, met de kans dat hij of zij het juiste product niet vindt. Of nog vervelender; niet de moeite neemt om alles te doorzoeken. Hierom is het aan te raden om de zoekbalk altijd duidelijk in beeld te hebben, op elke pagina.
Naast het hebben van een zoekbalk is een goede werking net zo belangrijk. Idealiter toont de zoekbalk zelf zoeksuggesties, heeft hij een spellingscontrole voor het geval dat er een tikfout wordt gemaakt, en laat hij automatisch de meest relevante artikelen zien bij de ingevoerde zoekterm
Bij grote assortimenten hebben uw bezoekers veel baat bij filters. Op deze manier hoeven ze niet pagina voor pagina uw assortiment uit te spitten, maar kunnen ze op basis van geselecteerde waardes snel het juiste product vinden.
Informatie invullen is voor veel (potentiele) klanten erg vervelend. Niet voor niets is uit onderzoek gebleven dat veel bezoekers afhaken zodra ze bij de checkout komen. Optimaliseer uw checkout door uw klanten alléén de informatie in te laten vullen die echt nodig is. Laat uw klanten tevens direct weten hoeveel stappen de checkout bevat. Bijvoorbeeld door middel van een progressie balk bovenaan de pagina, die laat zien in welke stap de klant zich bevindt én welke stappen nog volgen.
Zodra de bezoeker uw website niet helemaal vertrouwd zal hij natuurlijk niet snel geneigd zijn om zijn winkelwagen af te rekenen. Veel bezoekers controleren zelfs graag voordat ze überhaupt beginnen met online shoppen hoe de vork in de steel zit qua levertijden, verzendkosten en de voorwaarden voor bijvoorbeeld retourneren. Is deze informatie niet duidelijk vindbaar dan zal dit voor een hoop twijfels zorgen. Transparantie over deze zaken zal dus zeker zorgen voor meer conversie.
Informeer uw bezoekers goed over de prijs, verpakkingseenheid, voorraad en de levertijd en verzendmethodes van de producten. Hoe meer informatie u geeft, hoe meer u het vertrouwen van de bezoeker wint.
Ook de hoeveelheid productinformatie bepaalt of de bezoeker uw website als betrouwbaar ziet. Een webshop waarbij de helft van de foto’s niet is ingevuld is natuurlijk een stuk minder betrouwbaar dan een webshop met meerdere hoge resolutie afbeeldingen en veel productinformatie.
Niets geeft meer vertrouwen dan letterlijk kunnen zien wie de mensen achter het bedrijf zijn. Een pagina met foto’s van alle medewerkers, inclusief functieomschrijving en contactgegevens is een prachtige aanvulling op uw website. Tevens maakt u de drempel om contact op te nemen ook direct lager.
Als laatste komen we aan bij de acties en aanbiedingen. Het is geen geheim meer dat aanbiedingen en kortingen een uitstekend middel zijn om uw sales (en dus de conversie) te verhogen; wie houdt er niet van korting?
Coupons zijn dé tool om uw bezoeker over te halen tot kopen. Door middel van coupon acties met bijvoorbeeld 10% korting, gratis verzending, of 2e item halve prijs wordt een sterkte call to action gecreëerd, zeker als de coupon slechts korte tijd geldig is. Klanten lopen voordeel niet graag mis!
Naast coupons zijn ook algemene aanbiedingen een goede conversie methode. Deze kunnen gepromoot worden op de homepage; waar niemand ze zal missen, maar bijvoorbeeld ook op een speciale koopjes pagina.
Guidance is gespecialiseerd in het ontwikkelen van volledige e-commerce webshops. Met ons Stentor webshop platform inclusief vele features heeft u een uitstekend startpunt voor een succesvolle webshop; klaar om gevuld te worden met uw producten en informatie.
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.