Nadat we de visuele- en marketingaspecten van het assortiment op internet hebben behandeld gaan we in dit laatste artikel uit de serie dieper in op het beheren van de productgegevens zelf en de verschillende manieren om met deze informatie om te gaan.
Het is het grootste vraagstuk bij grote assortimenten: ‘Hoe beheer ik al die data?’ Een PIM biedt hier hulp bij. Het gebruiken van een PIM (product informatie management) systeem heeft veel voordelen, zéker voor omvangrijke assortimenten. Alle productinformatie zoals productomschrijvingen, -kenmerken, -afbeeldingen, logo's en aanvullende documenten kunnen in één systeem worden opgeslagen en bewerkt. Bovendien kan er met meerdere mensen tegelijkertijd in het PIM worden gewerkt.
De productinformatie kan in het PIM gemakkelijk worden gestructureerd en aangevuld. Zo kan het assortiment bijvoorbeeld in meerdere talen worden ingevoerd. Ook vergelijkbare en bijbehorende producten kunnen in het PIM per product worden aangegeven, en er kan een custom sortering worden gemaakt om producten te tonen in de volgorde die u wilt. Denk bijvoorbeeld aan sortering op kleur, of de best lopende producten bovenaan.
Om het productassortiment up to date te houden kan het PIM gegevens van andere systemen en leveranciers overnemen, zoals uw ERP systeem. Informatie als de voorraad en actuele prijzen kunnen direct naar het web worden gepubliceerd.
Ook voor geclassificeerde bestanden heeft het PIM alle ruimte. Bent u een producent, dan kunt u uw productassortiment en volgens de ETIM-standaard classificeren. Deze geclassificeerde data kan hierna ook worden uitgewisseld met (in het geval van producenten) groothandels. Bent u juist een groothandel, dan kunt u met behulp van het PIM de kant en klare classificatiebestanden van de producent inladen.
Als in het PIM alle productinformatie aanwezig is kan de informatie gepubliceerd worden naar de website of webshop. Naast de informatie uit het PIM zijn er nog een aantal andere zaken en mogelijkheden die ervoor zorgen dat uw assortiment optimaal getoond kan worden.
Uw gehele assortiment wordt beheerd in het PIM, maar dit betekent niet dat u álle producten op uw website hoeft te tonen. Per land/taal kan het assortiment bijvoorbeeld verschillen. In het PIM kunnen hiervoor eenvoudig deelselecties worden aangemaakt die er voor zorgen dat alléén de gewenste informatie zal worden getoond.
De informatie uit het PIM systeem wordt gepubliceerd naar uw website of webshop. Alle informatie met bijbehorende features zoals filters (ook ETIM kenmerken), de afbeeldingen galerij, bijbehorende accessoires, gerelateerde artikelen en acties worden hierbij automatisch getoond met de juiste productlinks (zoals in het PIM aangegeven) en in de juiste styling.
Voor het tonen van wisselende informatie zoals klantspecifieke prijzen en de productvoorraad wordt er een koppeling gemaakt met het ERP systeem. Dit kan op twee manieren: via een import-export waarbij op een bepaald tijdstip de informatie wordt geüpdatet, of met behulp van webservices waarbij er een directe real-time koppeling wordt gelegd.
Met een OCI koppeling geeft u uw klanten de mogelijkheid om op úw website te bestellen vanuit hún ERP systeem. Op deze manier (via een persoonlijke url) kan het klant specifieke assortiment met de klant specifieke producten worden getoond. Na het vullen van de winkelmand komt de order in het ERP systeem van uw klant te staan. Uw klant heeft dus meteen de inkooporder die na goedkeuring direct aan u kan worden doorgestuurd.
Guidance biedt een uitgebreid PIM systeem en is gespecialiseerd het ontwikkelen van volledige e-commerce webshops. Met het Catalogger PIM systeem en het Stentor webshop platform bent u zeker van een gebruiksvriendelijk beheer en een optimale online presentatie van uw producten, allemaal onder één dak.
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.