Steeds meer fabrikanten zien het belang van goede productinformatie. Want door uitgebreide productinformatie aan te leveren kan zelf worden bepaald welke productkenmerken belangrijk zijn en hoe het product wordt gepositioneerd. Zo heeft u invloed op de kwaliteit en volledigheid van de informatie bij afnemers, en bent u beter in staat om de beslissers in de markt te beïnvloeden.
Productdata moet worden afgestemd op de wensen van de doelgroep. Een architect of aannemer heeft behoefte aan technische informatie en gedetailleerde maatvoering, terwijl een groothandel meer geïnteresseerd is prijzen en logistieke info. Door elke schakel in de bedrijfskolom te voorzien van kwalitatief goede informatie kunt u uw product optimaal positioneren en invloed uitoefenen op de keuze voor uw product.
Hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe eenvoudiger het product gevonden kan worden. Hierbij spreekt voor zich dat het niet enkel om de hoeveelheid informatie, maar ook om de kwaliteit van de productinformatie draait.
Dat geldt niet alleen bij het zoeken op internet (vanuit bijvoorbeeld Google), maar ook binnen uw eigen website of webshop is uitgebreide, correcte productinformatie van belang. Naast de algemene zoekfunctie zijn online de inzet van filters, het vergelijken van producten, productselectors of configurators en natuurlijk een duidelijke navigatie(structuur) belangrijk om het juiste product snel te kunnen vinden.
Is uw productdata volledig, dan wordt het voor de klant ook gemakkelijker om het juiste product te selecteren. Aan de hand van de productdetails weet hij precies welke schroef, buis of apparaat nodig is voor het project. Het aantal foutieve bestellingen wordt met goede productdata sterk verminderd, wat veel tijd en kosten scheelt.
Door middel van het beschrijven van producten volgens een branche standaard, oftewel het classificeren van producten, wordt het nog eenvoudiger om informatie uit te wisselen. Zo kan een bijvoorbeeld een CV-ketel worden vastgelegd met kenmerken (met de juiste eenheid) zoals het vermogen, de kleur, het soort aansluiting en de inhoud. Door het hanteren van een standaard weet iedereen immers welk specifiek product wordt bedoeld.
Als fabrikant kunt u de geclassificeerde informatie beschikbaar stellen via datapools of direct aan uw relaties aanleveren.
Bij het beheren (en classificeren) van uw productinformatie is een goed PIM (Product Informatie Management) systeem onmisbaar.
Het Catalogger PIM-systeem is een gebruiksvriendelijke software oplossing waarin u uw productgegevens zoals (commerciële) teksten, productkenmerken, afbeeldingen en handleidingen eenvoudig kunt structureren, beheren en classificeren in alle gewenste talen. De productinformatie in Catalogger PIM kan automatisch worden aangevuld met gegevens die al in uw ERP-systeem aanwezig zijn.
Wanneer de productinformatie op orde is en er een goede structuur is aangemaakt kunnen deze gegevens ook direct ingezet worden voor verschillende mediakanalen en uitingen. Het dubbel invoeren of handmatig dtp-en is dan niet meer nodig.
Zo kan vanuit Catalogger PIM het gehele – of een deel van het - assortiment direct worden geplaatst op een website of webshop of kan er geheel geautomatiseerd een catalogus, prijslijst of productsheet worden opgemaakt.
Guidance helpt u met het complete plaatje: Van het invoeren, importeren en beheren van uw data tot het uitwisselen en het geautomatiseerd opmaken van deze data als een productcatalogus of webshop.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Guidance via telefoonnummer 010 264 23 23 of het onderstaande formulier invullen.
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.