Ook bij het tot stand brengen van interactie met de bezoeker van uw website speelt de vormgeving een belangrijke rol. In deel 2 van deze 3-delige blogserie geven we u informatie en tips over het combineren van de inhoud en vormgeving voor een sprekende en succesvolle webshop.
De homepage is dé pagina waar inhoud en vormgeving elkaar optimaal moeten versterken. Het is het visitekaartje van de webshop. De meeste bezoekers zullen op deze pagina binnenkomen. Daarom is het belangrijk om op deze pagina duidelijk te communiceren waar uw bedrijf of merk voor staat, welke producten u verkoopt en welke diensten u levert.
Bij het openen van de homepage moet het voor de bezoeker direct duidelijk zijn op wat voor website hij zich bevindt. Lange teksten lezen? Daar heeft een bezoeker vaak geen zin in. Probeer daarom in een aantal korte zinnen samen te vatten wat een klant van uw shop kan verwachten. Beeldmateriaal heeft hier ook een belangrijke functie bij. Met beelden kunt u direct de uitstraling van uw bedrijf communiceren of laten zien welke producten te koop zi
Webshop trends veranderen snel. Waar het een aantal jaar geleden nog belangrijk was om alle belangrijke informatie ‘above the fold’ (bovenaan de pagina, voordat het scrollen begint) te plaatsten, heeft scrollen tegenwoordig juist de voorkeur.
Door uw informatie meer te verdelen over de homepage en ruimer op te zetten heeft de bezoeker tijdens het scrollen meer overzicht, en zal hij sneller vinden wat hij zoekt.
Middels een chatfunctie heeft u direct contact met uw klanten. Hebben uw klanten vragen over een product of dienst, dan kunnen deze vragen meteen behandeld worden. Ook kan een klant snel op weg geholpen worden: u kunt natuurlijk direct links sturen naar de producten die de klant zoekt.
De chat is een laagdrempelige (anonieme) methode om contact op te nemen. Niet iedereen heeft zin om een mail op te stellen én te wachten op antwoord, of om direct te bellen en zijn telefoonnummer weg te geven.
Wilt u zoveel mogelijk bezoekers naar de chatfunctie leiden? Zorg ervoor dat uw chatfunctie duidelijk zichtbaar is op alle pagina’s zonder dat hij gaat storen. Plaats hem bijvoorbeeld als pop-up balkje dat onderaan de pagina kleeft in een opvallende kleur of creëer een button bij het navigatie menu.
Hoe zorg je ervoor dat bezoekers daadwerkelijk doorklikken naar volgende pagina’s, zich inschrijven voor uw nieuwsbrief, of het artikel ook echt in het winkelmandje plaatsen? Zorg voor een goede call to action button: een button die de bezoeker triggert om actie te ondernemen door een duidelijke tekst, kleur en de plaatsing.
Een goede call to action button is duidelijk. Houd de tekst daarom kort en logisch. Gebruik voor een button voor een nieuwsbriefaanmelding alleen ‘aanmelden’ in de button in plaats van ‘aanmelden voor de nieuwsbrief’. De tekst ‘aanmelden voor de nieuwsbrief’ is natuurlijk ook belangrijk, maar kan ook boven of naast de button worden geplaatst.
De kleur en vorm van de button zijn ook belangrijk. Kies voor een kleur die uw huisstijl complementeert, maar toch verschillend genoeg is om op te vallen. Wordt de button gebruikt op een witte achtergrond, kies dan een kleur met genoeg contrast. Een lichte kleur kan wegvallen in het wit. Denk ook na over de tekstkleur: komt de tekst in combinatie met de gekozen kleur beter uit in zwart of wit?
De button is bedoeld om op te vallen, dus geeft hem ook de ruimte hiervoor. Zorg voor genoeg ruimte tussen de tekst in de button en de rand en plaats hem niet te dicht op de pagina tekst.
Ook uw huisstijl en de algehele uitstraling van uw webshop is belangrijk. Komt uw shop niet professioneel of betrouwbaar over, dan zullen de bezoekers al snel afhaken. Maar ook de keuze in kleur, lettertype en fotomateriaal zijn belangrijk.
Een groot deel van een professionele uitstraling zit in de opzet van uw layout en de ruimte die uw pagina elementen krijgen. Veel teksten, producten en bijbehorende informatie allemaal bij elkaar gepropt geeft een rommelige uitstraling. Vergelijk uw webshop met een huiskamer: hebben alle meubels en accessoires hun eigen plek, dan ziet de kamer er netjes en overzichtelijk uit. Zijn meubels tegen elkaar aangeschoven en liggen alle accessoires op een hoopje op tafel? Dan komt dat natuurlijk erg rommelig over. Geef uw teksten en afbeeldingen daarom genoeg (wit)ruimte.
Naast de layout speelt de kleur van uw teksten, uw buttons en de achtergronden ook een belangrijke rol. Kies voor een kleur die aansluit bij uw product, óf juist voor een kleur die een bepaalde actie inspireert. Zo wordt de kleur blauw in verband gebracht met betrouwbaarheid, en oranje met impulsieve acties. Niet voor niets gebruiken veel webshops daarom oranje in hun bestel buttons. Naar de psychologie van kleurgebruik zijn meerdere onderzoeken gedaan en deze resultaten kunnen zeer interessant zijn om toe te passen op uw site.
Fotografie is ook een uitstekende manier om een goede uitstraling te creëren. Mooi beeldmateriaal kan een extra beleving geven aan de website. Zo krijg je bij het openen van de homepage van Pastrodor al gelijk trek bij het zien van de sfeerfoto’s van broden en gebak, en inspireert varistone met zijn homepage beelden het aanleggen van een mooie tuin. Op speciale beelden (stock)sites als shutterstock en fotolia kunt u voor een klein bedrag mooie sfeerbeelden aanschaffen.
Kies altijd kleuren en sfeerbeelden met uw doelgroep in gedachten. Verkoopt u technische producten? Dan is paars wellicht niet de kleur die uw bezoekers aan zal spreken, ongeacht of u het zelf mooi vindt. Omgekeerd is rood misschien niet de beste keuze voor een website met landbouwproducten. Landbouw wordt immers geassocieerd met groen en natuur.
Combineer uw ‘doelgroep’ kleuren met de gekozen kleuren uit de kleuren psychologie link uit de alinea hier boven voor een optimaal resultaat: een bezoeker die zich thuis voelt op uw site én doorklikt op de call-to-action button.
Ook de keuze van het lettertype speelt een rol. Tegenwoord zijn er enorm veel lettertypes beschikbaar voor gebruik op het web, in allerlei soorten en maten. Een lettertype met sierlijke letters is natuurlijk erg leuk en opvallend, maar past bijvoorbeeld niet bij een website voor bouwproducten die vooral bezocht zal worden door aannemers en klussers. Kies hier liever voor een bold en strak lettertype. Verkoopt u daarentegen bijvoorbeeld decoratieproducten, of horeca producten? Speel dan niet op safe en kies juist voor dat bijzondere lettertype wat de vrolijke (minder technische) sfeer van uw producten zal benadrukken.
Volgende maand behandelen we het complete e-commerce gedeelte van uw shop: alle functies en tips & trucs om uw klanten snel en gemakkelijk te laten bestellen.
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.