Het op orde hebben van de winkelwagen en het bestelproces is voor webshops ontzettend belangrijk. Het komt namelijk nog té vaak voor dat (potentiele) klanten veel tijd op een webshop besteden, maar op het laatst toch afhaken met bestellen. Zorg ervoor dit zo min mogelijk voorkomt! Er zijn veel verschillende manieren om het bestel proces te optimaliseren en in dit artikel hebben we er een aantal op een rijtje gezet.
Laat de bezoekers ten alle tijden weten waar de winkelwagen zich bevindt en wat de status hiervan is. Laat bijvoorbeeld de totaalprijs zien, of het aantal producten dat al in de winkelwagen zit. De meest gebruikte plek voor de winkelwagen is rechtsboven in het menu.
Klanten willen vaak even controleren wat er allemaal in het mandje zit zonder helemaal naar de winkelwagen pagina te moeten navigeren. Zorg hierom voor een preview van de wagen, bijvoorbeeld als uitklapper zodra de gebruiker op de winkelwagen in het menu klikt. Hier kan ook functionaliteit aan worden toegevoegd zoals het verwijderen van een artikel of het wijzigen van het aantal.
U kunt er ook voor kiezen om op elke pagina ruimte vrij de houden voor een beknopt winkelwagen overzicht. Vooral voor bedrijven waar klanten veel verschillende producten bestellen kan dit overzicht zeer prettig werken.
Klanten die regelmatig bestellen kunt u tegemoetkomen met een direct bestellen optie. Dit is als het ware een zoekbalk waar de gebruiker het artikelnummer of de productnaam direct kan invullen en direct kan bestellen zonder door de site te hoeven navigeren.
Klanten die graag de zoekbalk gebruiken kunt u helpen door producten alvast te tonen in de zoekbalk uitklapper. Met een bijgevoegde knop om het product direct in de winkelwagen te plaatsen hoeft de klant de site niet telkens verder door te klikken.
De bestelknop is natuurlijk een van de belangrijkste knoppen op een webshop. Door de bestelknop een aparte, opvallende kleur te geven valt hij de bezoeker direct op en prikkelt hij de bezoeker om sneller te klikken.
Transparant zijn over de levertijden en bezorgkosten voorkomt teleurstelling waardoor bezoekers op het laatste moment afhaken. Laat in de winkelmand altijd de bezorgkosten zien en zorg voor een goed vindbare pagina met alle informatie over betalen en leveren.
Bied (vooral bij grote of zakelijke producten/leveringen) uw klanten de mogelijkheid om zelf te kiezen wanneer het product geleverd wordt, zodat ze dit goed kunnen inplannen.
De winkelwagenpagina moet een duidelijke pagina zijn zonder poespas of afleidingen waar de klant zijn bestelling kan controleren en indien nodig aanpassen. Laat op deze pagina alle details van de bestelling zien: de afbeeldingen, namen, artikelnummers, belangrijke specificaties, eenheden, levertijden, prijzen, de btw en eventuele kortingen.
Een check-out bestaat uit een aantal verschillende stappen en het is belangrijk om hierin overzicht te houden. Onoverzichtelijke check-outs schrikken bezoekers af en kunnen ervoor zorgen dat ze op het laatste moment toch nog afhaken. Laat daarom duidelijk zien wat het check-out proces inhoudt en in welke stap de bezoeker zich bevindt.
Het check-out proces duurt voor een klant snel te lang, en hij zal dan ook niet veel zin hebben om verplicht allerlei informatie in te vullen. Houd het bij de basics: naam, adres(sen), afleverinformatie, email en eventueel een telefoonnummer. Laat invulvelden zoals een geboortedatum of vragen als “via welke weg bent u bij ons terecht gekomen” liever weg.
Tijdens het bestelproces is er voor het bedrijf maar één ding belangrijk; en dat is zorgen dat de klant de bestelling ook echt afrondt. Zorg daarom dat de pagina’s geen onnodige afleidingen bevatten, zoals verschillende kassakoopjes, accessoires, of andere advertenties en mededelingen. Wilt u deze toch tonen, zorg dan voor een ruime opzet en plaats deze informatie wat lager op de pagina.
Het komt regelmatig voor dat uw klant een ander afleveradres wil opgeven. Bijvoorbeeld als hij de bestelling op de werkplek wil ontvangen, of als de bestelling voor iemand anders is geplaatst. Bied daarom de mogelijkheid om het afleveradres en factuuradres gescheiden te houden.
Zorg ervoor dat klanten verschillende manieren hebben om te betalen. De ene klant geeft de voorkeur aan iDeal, de ander aan mastercard, maar ook het afrekenen op factuur kan regelmatig voorkomen.
Wilt u ook een effectieve e-commerce webshop met alles erop en eraan? Alle features uit dit artikel vindt u terug in onze Stentor webshops.
Vul het onderstaande formulier in of neem direct contact op met Guidance via telefoonnummer 010 - 264 23 23.
Maandelijks waardevolle inspiratie, tips en updates op het gebied van B2B e-commerce en databeheer in je inbox?
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.